Zelena oaza – Šipovo

Šipovo je malo prelijepo mjesto smješteno na pola puta između Kupresa i Banja Luke, nekih 20 kilometara udaljeno od Mrkonić Grada i Jajca.

Čim stignete u ovo malo živopisno mjesto izuzetno srdačnih i susretljivih ljudi. Na poziv članova tamošnjeg MTB kluba Šipovo odlučili smo sunčanu svibanjsku nedjelju provesti na nama najljepši mogući način, a to je zna se, uživanje u prirodi u ugodnom druženju sa dragim ljudima i našim aluminijskim i karbonskim ljubimcima. I tako mi pripremili ‘bajkove’ i spremili se na još jedan nezaboravni izlet po Srednjoj Bosni. U Livnu smo se pridružili članovima BK Livno, da ne zaboravim spomenuti glavne organizatore našeg ‘vijađa’, a to su bračni par Vukadin, Ivana i Žarko, naši glavni motivatori i organizatori kako ovog tako i sličnih izleta po predivnoj Bosni i Hercegovini, a s kojima nastavljamo put Šipova. Inače Šipovo je od Livna udaljeno nekih 90 kilometara u smjeru Kupresa gdje se sa magistralnog puta odvajamo, te lokalnim putem stižemo u mjesto Šipovo. Iako na našim stranicama mjesto ustupamo mtb-stazama, odnosno planinskom biciklizmu, ne bih želio zapostaviti i ljubitelje cestovnog biciklizma, te im ovim putem skrenuti pažnju na lokalni put centar Kupresa – Šipovo – Mrkonjić Grad pa i dalje put Jajca, s vrlo rijetkim ili nikakvim prometom, uz istodobno uživanje u prirodnim ljepotama navedenog kraja.
Dakle, stižemo u Šipovo gdje svoje automobile ostavljamo na besplatnom parkingu u samom centru mjesta; parking je siguran i bez straha automobil se može ostaviti i na duže vremensko razdoblje. Krećemo iz samog centra mjesta te se asfaltnim putem penjemo idućih 10 kilometara. Kako nam reče domaćin Siniša Pančić, inače direktor Turističke zajednice općine Šipovo, opcija je da se dugi desetkilometarski asfaltni uspon preskoči, te u sklopu ture imate opciju prebacivanja bicikala putem kombija, pa ko voli nek’ izvoli; ali mi odlučismo malo se pomučit jer kao što znate, sve je to uživanje, a i po onoj staroj bez muke nema nauke, znamo da poslije penjanja dolazi spuštanje…i bili smo u pravu.

Sipovo-05 Sipovo-01

I tako eto nas na dugom makadamu idućih 20-ak kilometara kojim prolazimo kroz pašnjake i gustu borovu šumu prepunu bajkovitih izvora i vrela kombinacijom laganiji uspon – laganiji spust. Zatim dolazimo do kratkog singl-tracka te do prvog većeg spusta, moram napomenuti da je spust izuzetno dugačak i prilično širok a sama njegova podloga kao da vas tjera još brže i brže. Ovim putem ne mogu a da ne spomenem mladog dečka Miloša, člana MTB Šipovo, te ga javno pohvalim na hrabroj vožnji ovim izuzetno teškim spustom, naime, Miloš je starim biciklom Capriolo odvozio i ovaj spust i sve ostalo sa takvom hrabrošću i srcem, ali i s tehničkim znanjem da bi mu pozavidili i veći znalci, a šta bi tek bilo da ima recimo neki prilično bolji i skuplji ‘bajk’… Ko zna možda Miloša ugledamo uskoro i na tronu neke od regionalnih XC utrka.

Sipovo-04 Sipovo-00

Završetak spusta uz malo asfaltnog uspona vodi nas bajkovitom manastiru Glogovac. Manastir Glogovac je smješten u podnožju guste bukove šume, a datira još od 14. stoljeća, s tim što je prvobitni manastir srušen za vrijeme Osmanskog carstva, te novi sagrađen u drugog polovici 19. stoljeća.

Nakon što smo se okrijepili hladnom izvorskom vodom iz manastirske česme, čeka nas dugi 8-kilometarski blaži asfaltni uspon koji vodi do idućeg spusta kojim se spuštamo do vodopada rijeke Janj kao i do obližnjeg etno-sela, gdje se uz zvukove vode i divljih brzaca okrepljujemo Nektarijadom, vrhunskim pivom Banjalučke pivare koji preporučam svim ljubiteljima piva, što nema sumnje, zasigurno dođe kao šlag na kraju, pardon, to je tek jedan od šlagova na kraju jer pravi šlag na kraju tek dolazi, i to nekih 5-6 kilometara nizvodno rijekom Janj u obliku ‘supe’ s domaćim rezancima i pečenom domaćom teletininom u restoranu Ladna voda, smješten uz samu rijeku Janj. Specijaliteti kuće su, točnije da budem precizan, teletina ispod saća ili janjetina ispod saća; Provali smo (ovaj put) teletinu…i što reći, nego još jedan od razloga našeg povratka u ovaj predivni kraj. Također, gastronomski užitak ovog kraja je i pastrva, pa ko voli nek’ izvoli. Dobar tek!

Naš nedjelnji izlet lagano privodimo kraju u nadi da ćemo uskoro opet put Šipova, jer vjerujte ovdje se ima što za vidjeti. Kako kaže domaćin, mi smo prošli tek četvrtinu staza, a za drugi put nas čeka područje nizvodno rijekom Plivom…i što reći nego Šipovo, vraćamo ti se…

Još jednom veliko hvala momcima iz MTB kluba Šipovo na besprijekornoj organizaciji izleta.